Eerder schreven we al een blog met 5 SEO do’s voor je webshop. Want zodra je webshop helemaal af is, met precies het design dat jij wilde en alle zakelijke dingen geregeld zodat je daadwerkelijk jouw producten kunt verkopen, stromen de klanten meestal niet direct binnen. Want hoe moeten consumenten weten dat jouw webshop bestaat en live is? Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat meer en meer mensen jouw webshop vinden en ook een aankoop doen! Hiervoor duiken we weer in zoekmachineoptimalisatie, oftewel SEO (search engine optimization). 5 dingen die je wel moet doen, hebben we al doorgenomen. Maar er zijn ook dingen die je beter niet kunt doen, die je moet zien te voorkomen. Daarom behandelen we vandaag: 5 SEO don’ts voor jouw webshop.
1 Volledig je focus leggen op Google en je bezoekers vergeten
Als je overal in de lijstjes met SEO tips ziet dat het helpt om belangrijke zoekwoorden in je tekst te hebben staan, is het natuurlijk verleidelijk om die zoveel mogelijk te noemen. Wij zeggen niet dat het onbelangrijk is om dit te doen, maar let wel op dat je jouw zoekwoorden niet gaat spammen. Waarom? Je zult er waarschijnlijk bezoekers mee afschrikken. Want zeg nou zelf, dit leest toch niet fijn:
“Op zoek naar Adidas herenschoenen? Bij ons ben je aan het juiste adres voor Adidas herenschoenen! Alle kleuren en maten Adidas herenschoenen vind je terug in ons assortiment. Zo hebben we al een heleboel bezoekers blij gemaakt met Adidas herenschoenen.”
Wat zou het zoekwoord zijn, denk je? Juist, Adidas herenschoenen. Vroeger kon je een zoekmachine hier nog mee voor de gek houden. Maar nu zal het eerder tegen je werken, want Google heeft dit tegenwoordig maar al te goed door! Schrijf dus natuurlijke teksten, met je bezoeker in het achterhoofd en controleer daarna pas of je daadwerkelijk voldoende relevante zoekwoorden hebt gebruikt.
2 Alleen maar optimaliseren op hele algemene zoekwoorden
“Tof, dat zoekwoord heeft een enorm zoekvolume! Dan zal ik vast veel bezoekers krijgen als ik mijn webshop daarop focus.” Maar is dat ook echt zo? Wanneer dat zoekwoord namelijk maar uit één, of soms ook wel twee woorden bestaat, betekent dit vaak dat het 1: erg algemeen is, 2: meerdere betekenissen kan hebben en 3: heel veel andere websites een pagina ervoor hebben geoptimaliseerd. De concurrentie is dan hoog, waardoor het erg moeilijk zal zijn om in de top 10 zoekresultaten terecht te komen. En misschien wil je dat ook wel niet, als je toch alleen maar bezoekers krijgt die op zoek waren naar een andere betekenis van het woord!
Wat kun je dan beter wel doen? Gebruik maken van zogenaamde long-tail zoekwoorden. Dat zijn zoekwoorden van drie woorden tot zelfs een hele zin. Dit betekent vaak minder zoekvolume, maar je kunt er wel zekerder van zijn dat men op zoek is naar wat jij bedoelt en verkoopt!
3 Pagina’s verwijderen van artikelen die niet meer leverbaar zijn
Natuurlijk wil je jouw bezoekers niet teleurstellen door allerlei producten te tonen die niet meer leverbaar zijn. Maar: deze pagina’s verwijderen kun je beter niet doen. Hiermee verlies je namelijk al je SEO-credits die je met deze pagina hebt opgespaard. En daar heeft je hele webshop vervolgens weer last van. Geef dus duidelijk aan dat het product niet op voorraad is en eventueel wanneer deze wel weer verwacht wordt. Daarnaast kun je op die pagina bijvoorbeeld tips geven voor producten die erop lijken, jouw bezoekers doorverwijzen naar andere producten in dezelfde categorie, of simpelweg naar jouw nieuwe assortiment! Zo benut je in ieder geval de kans om bezoekers binnen jouw webshop te houden.
4 Vanaf externe platformen uitsluitend naar je homepage (laten) linken
Wanneer de URL van je homepage, zoals meestal het geval is, overeenkomt met de naam van je webshop, is het heel makkelijk om te zeggen: “Oh, link maar naar de homepage, die is hetzelfde als de naam van mijn webshop”. Maar dit is toch echt 1 van de 5 SEO don’ts. Allereerst vindt Google het niet fijn als alle links naar één pagina gaan. Ten tweede is je homepage soms gewoon niet de meest relevante pagina. Afhankelijk van waar de link vandaan komt, kun je bijvoorbeeld beter naar een productcategorie of actiepagina linken. Zo komen bezoekers direct daar in je webshop terecht waar de informatie overeenkomt met wat ze hadden verwacht.
5 Teksten van leveranciers kopiëren voor op je productpagina’s
Handig, die teksten die de leverancier altijd bij de producten heeft staan! Daar staat alle juist informatie in, dus die moet jij natuurlijk ook in je webshop neerzetten. Correct! Maar doe dit dan niet door middel van een ‘knippen-plakken’ actie. Waarom niet? Nou, hierom niet:
- Je hebt direct dezelfde teksten als jouw leverancier online staan. Google houdt niet van gedupliceerde content, dus zal je daar wellicht op afstraffen.
- Grote kans dat jij niet de enige webshopeigenaar bent die zo denkt, dus je hebt ook nog eens dezelfde teksten als andere aanbieders. En zoals we al zeiden: Google houdt daar niet van.
- Heb je meerdere leveranciers? Die schrijven hun teksten vast niet in dezelfde stijl. Hierdoor zal jouw webshop ook niet als één geheel voelen voor jouw bezoekers.
Zorg dus dat jij van die informatie die jouw leveranciers bieden je eigen, unieke content maakt. Hiermee voorkom je veel dezelfde teksten en geef je jouw webshop echt een eigen identiteit en schrijfstijl!
Hopelijk hebben we je met deze 5 SEO do’s en 5 SEO don’ts op weg kunnen helpen naar meer verkeer voor jouw webshop. Heb je nog geen webshop, maar wil je er graag één opstarten? Met onze webshop software ben je zo op weg. Succes!