Stel, je hebt al jaren een fysieke winkel die ook goed loopt. Waarom zou je dan toch beginnen aan een online winkel, oftewel een fysieke winkel én webshop beheren? Het hoeft natuurlijk niet, maar het kan jou allerlei voordeel opleveren.
Hieronder hebben we een lijstje met voordelen voor je opgesteld.
1. Je bereikt meer mensen
Een voordeel dat je waarschijnlijk al zelf had bedacht. Online ben je niet afhankelijk van de klanten die bij jouw winkel in de buurt wonen of er speciaal voor naartoe reizen. Bied jij wat iemand zoekt, dan kan het zo naar de andere kant van het land worden verstuurd!
2. Je online winkel is altijd open
Zeer waarschijnlijk is jouw fysieke winkel overdag, op koopavonden en koopzondagen open. Daarbuiten kun jij potentiële klanten niet bedienen. Tada, de oplossing: een webshop. Zo kunnen ook buiten de openingstijden van je fysieke winkel om klanten bij jou bestellingen plaatsen.
3. Klanten oriënteren zich eerst online of vice versa
Klopt, we kopen steeds meer online. Toch zijn er genoeg mensen die het internet alleen gebruiken om zich te oriënteren op een product. In je fysieke winkel willen ze het product nog zien, voelen of proberen. Bevalt dit? Dan kopen ze het pas. Andersom gebeurt ook. Je wekt in de fysieke winkel de interesse, maar op dat moment is iemand nog niet klaar voor een aankoop. Thuis wordt het betreffende product nog eens goed online bekeken en vervolgens aangeschaft. Zo vullen fysieke winkel en webshop elkaar goed aan.
4. Ophalen in fysieke winkel scheelt de klant verzendkosten
De combinatie van fysieke winkel en webshop geeft je de mogelijkheid om je dienstverlening uit te breiden. Klanten willen natuurlijk het liefst geen verzendkosten betalen. Dit altijd gratis aanbieden is misschien niet rendabel, maar je kunt klanten wel hun bestellingen in de winkel laten ophalen. Wie weet worden ze wel verleid om meer te kopen!
5. Meer inzicht in koopgedrag
In je fysieke winkel kan iemand binnenkomen, rondkijken en weer weggaan zonder dat jij diegene hebt gesproken. Je weet dan niets over die persoon, wat men zocht en waarom er geen aankoop is gedaan. Hierdoor heb je ook niet de kennis om eventueel jouw winkel of assortiment te optimaliseren. Heb je ook een webshop, dan kun je wel bijhouden met welke zoekwoorden jouw webshop wordt gevonden, wat populaire producten zijn et cetera.
6. Ook zonder ruimte je assortiment uitbreiden
Heb je een succesvolle opstelling in je fysieke winkel zonder ruimte voor nieuwe producten? Met een webshop kun je toch je assortiment uitbreiden! Zo kun je juist eerst testen of de nieuwe producten aanslaan voor je ze ook in je fysieke winkel aanbiedt.
Een webshop beginnen naast je fysieke winkel? De keuze is aan jou, maar deze voordelen klinken ons wel goed in de oren. Dus, waar wacht je nog op? Aan de slag met die webshop!