In de basis is het opzetten van een webshop niet al te moeilijk en snel gebeurd. Toch komt er meer bij kijken dan je denkt. En kan het voorkomen dat je hierdoor iets belangrijks vergeet. Dus: waar moet je nog meer op letten bij het starten van een webshop? We hebben een aantal tips voor het beginnen van een webshop op een rij gezet.
In goede en slechte tijden
Vergeet jezelf niet een aantal vragen te stellen voordat je überhaupt aan een webshop begint. Een webshop is namelijk niet meteen succesvol en vraagt om hard werk. Ook als het even niet gaat, moet je dus voldoende motivatie hebben om door te zetten. En als het wat minder loopt, heb je dan nog wel voldoende inkomsten? Het is niet: webshop opzetten en klaar. Je zou haast kunnen zeggen dat dan pas het echte werk begint.
Als we het dan toch over de toekomst hebben: op dit moment heb je waarschijnlijk één product of een lijn producten die je op de markt wilt brengen. Dit wil echter niet zeggen dat je dit product altijd zal blijven verkopen of dat het hierbij blijft. Houd daar dus vast rekening mee bij het bedenken, ontwerpen en opzetten van je naam en huisstijl. Mogelijk wil je later een fysieke winkel toevoegen, of zelfs internationaal gaan. Is alles waar je nu voor kiest dan ook nog geschikt?
Administreren, boekhouden en beheren
Hoe staat het met je kennis van boekhouden en je verdere administratie? Hoewel bij een webshop enkele dingen automatisch gaan, blijven er toch genoeg financiële zaken over om bij te houden. Je kunt dit zelf doen of het uitbesteden. Doe je het zelf, dan zijn er tegenwoordig allerlei koppelingen of zelfs complete software die je hierbij kunnen ondersteunen. Echt iets om goed uit te zoeken dus.
Daarmee heb je de financiële zaken ondergebracht. Maar heb je ook gedacht aan het bijhouden van de volgende niet-financiële zaken?
- CRM-systeem voor klantgegevens;
- Zakelijke correspondentie;
- Contracten met leveranciers en andere samenwerkingen;
- Voorraadbeheer;
- Algemene voorwaarden;
- Privacyverklaring;
- Verzekeringspolissen;
- Inloggegevens.
Je kunt beter teveel vastleggen dan achteraf informatie missen en daardoor in de problemen raken.
Keurmerk en reviews
Consumenten kopen niet zomaar ergens wat. Ze willen meestal wel even zien of een webshop te vertrouwen is. Juist omdat je zo gemakkelijk een webshop kunt opzetten, wordt er ook veel mee gefraudeerd. Laat je bezoekers dus weten dat ze bij jou veilig terecht kunnen. Een van de tips voor het beginnen van een webshop is dan ook het werken met een keurmerk en reviews.
Je kunt tegenwoordig kiezen uit veel verschillende keurmerken. Zowel goede als slechte, want ook hiermee wordt gefraudeerd. Welke je uiteindelijk kiest, hangt af van wat jij wilt en wat bij jouw webshop past. Zo zijn er keurmerken die alleen zijn goedgekeurd voor Nederland, en andere voor heel Europa. Elk keurmerk heeft verder zijn eigen specificaties, waarop jij kunt selecteren.
Zeg nou zelf: wanneer jij veel positieve reviews over een winkel ziet, zul je daar sneller zelf iets kopen. Dit wil je dus ook voor jouw eigen webshop. Bekende websites voor beoordelingen zijn bijvoorbeeld Kiyoh, Trustpilot of onze partner WebwinkelKeur. Die bieden ook een widget die jij op je website kunt plaatsen. Daarnaast is het een goed idee om je profiel op Google Mijn Bedrijf juist in te vullen. Men kan daar dan niet alleen alle informatie over jouw webshop vinden, maar ook een Google review achterlaten.
Hopelijk is dit overbodig om te benoemen, maar doe er ook echt je best voor. Negatieve reviews kun je niet zomaar uitsluiten of laten verdwijnen. En wat voor impact dit kan hebben, wil je liever niet uitproberen.
Offline ook alles goed geregeld?
Bij een webshop is de website het belangrijkste onderdeel. Toch? Die moet goed in elkaar steken en er aantrekkelijk uitzien. Zo haal je klanten binnen. Klopt, dat adviseren wij ook zeker. Toch is een groot deel van je verkoopproces nog steeds offline. En geef je dit te weinig aandacht, dan kun je alsnog klanten wegjagen.
Wat dacht je bijvoorbeeld van de verpakkingen die je gebruikt? Die moeten allereerst het verzendproces overleven, maar de algehele uitstraling is ook iets om over na te denken. Kan een klant direct zien dat het pakketje bij jouw webshop vandaan komt? Dit is jouw kans om een positieve indruk te maken: wordt een klant blij als deze het pakketje in handen krijgt?
Dan de verzending zelf. Binnen hoeveel dagen denk je een pakketje te kunnen versturen? En hoe lang heeft de door jou gekozen verzendorganisatie daarna nodig? Hoe sneller een bestelling bij de klant arriveert, hoe hoger de tevredenheid. En wanneer iets niet naar wens is, hoe gemakkelijk kan een klant het product dan retourneren? Dit soort informatie kun je het beste duidelijk aangeven op je website. Zo weet de klant vooraf goed waar die aan toe is.
Verder moet je ook voorbereid zijn op vragen en klachten. Dit kun je al zoveel mogelijk proberen te ondervangen met een FAQ-pagina. Het is natuurlijk het mooiste als je ook een klantenservice kan aanbieden. Hier hoef je niet altijd telefonisch voor bereikbaar te zijn, maar biedt klanten bijvoorbeeld wel de mogelijkheid om een contactformulier in te vullen.
Zo zie je maar, een webshop opzetten is geen proces van een-twee-drie. Maar: met onze tips voor het beginnen van een webshop en een goede voorbereiding kan ook jij een succesvolle webshop eigenaar worden!
Klaar om aan de slag te gaan? Neem een kijkje bij onze webshop software of vraag direct een proefversie aan!