Lever je klanten op elk kanaal dezelfde ervaring
Wanneer je jouw producten via meerdere kanalen verkoopt, wil je natuurlijk ook de relatiegegevens van al deze omnichannel klanten bij elkaar kunnen beheren. Bij SW-Retail is dat geen probleem. In ons systeem staan altijd al alle onderdelen bij elkaar, dus ook je relatiebeheer. Aan de ene kant bied je hiermee de beste en meest consistente winkelervaring aan je klanten en aan de andere kant kun jij zelf centraal acties uitvoeren of inzichten verkrijgen met betrekking tot je relaties.
In de winkel kun je direct in de kassa een profiel aanmaken voor je klant en een bezoeker van je webshop kan ervoor kiezen zelf een online account aan te maken. Dat dit op verschillende kanalen gebeurt, maakt niet uit: het wordt één en hetzelfde profiel! Hierdoor herken jij je klanten op elk verkoopkanaal en heeft je klant ook gewoon maar één account.
In de winkel kun je direct in de kassa een profiel aanmaken voor je klant en een bezoeker van je webshop kan ervoor kiezen zelf een online account aan te maken. Dat dit op verschillende kanalen gebeurt, maakt niet uit: het wordt één en hetzelfde profiel! Hierdoor herken jij je klanten op elk verkoopkanaal en heeft je klant ook gewoon maar één account.
Baseer je suggesties op alle aankoophistorie
Hou jij ervan om mee te denken met je klant? Adviezen te geven of suggesties te doen qua producten? Met jouw omnichannel relatiebeheer heb je hiervoor ineens veel meer informatie. Er wordt namelijk aankoophistorie bijgehouden van alle verkoopkanalen waar de klant een aankoop heeft gedaan.
Je hoeft dus niet alleen meer af te gaan op de aankopen in de winkel of waar de klant op dat moment naar op zoek is, maar kunt ook nagaan of je suggesties hebt bij de online bestellingen. En wat dacht je van gepersonaliseerde communicatie waarin je verwijst naar bijpassende producten in je webshop? Verkoop zo meer via je bestaande klanten.
Ook je klanten zien in hun online account de aankoophistorie van de winkel. Hierdoor kunnen eventuele retouren gewoon op die plek worden geregeld en is je klant niet verplicht naar jouw winkel terug te keren.
Je hoeft dus niet alleen meer af te gaan op de aankopen in de winkel of waar de klant op dat moment naar op zoek is, maar kunt ook nagaan of je suggesties hebt bij de online bestellingen. En wat dacht je van gepersonaliseerde communicatie waarin je verwijst naar bijpassende producten in je webshop? Verkoop zo meer via je bestaande klanten.
Ook je klanten zien in hun online account de aankoophistorie van de winkel. Hierdoor kunnen eventuele retouren gewoon op die plek worden geregeld en is je klant niet verplicht naar jouw winkel terug te keren.
Genereer uitgebreide verkoopinzichten
Met jouw omnichannel relatiebeheer kun je veel uitgebreidere rapporten en overzichten draaien. Natuurlijk kijk je welke klant wat koopt en wanneer, maar nu ook: waar kopen ze bij jou?
Vinden jouw klanten het bijvoorbeeld fijner om bepaalde categorieën producten in de webshop te kopen om voor andere liever toch naar de winkel te komen? Kun je overwegen sommige artikelen niet meer op het ene of juist wel op het andere kanaal aan te bieden?
En klanten die je alleen maar terugziet in je ecommerce webshop, weten die wel dat je ook een fysieke winkel hebt? En andersom? Of kun je daar bijvoorbeeld weer het positieve uit afleiden dat je een steeds groter bereik hebt en niet alleen maar lokaal?
Vinden jouw klanten het bijvoorbeeld fijner om bepaalde categorieën producten in de webshop te kopen om voor andere liever toch naar de winkel te komen? Kun je overwegen sommige artikelen niet meer op het ene of juist wel op het andere kanaal aan te bieden?
En klanten die je alleen maar terugziet in je ecommerce webshop, weten die wel dat je ook een fysieke winkel hebt? En andersom? Of kun je daar bijvoorbeeld weer het positieve uit afleiden dat je een steeds groter bereik hebt en niet alleen maar lokaal?
Benut alle functies van het relatiebeheer
Of je nu wel of niet een omnichannel bedrijf runt, met het relatiebeheer gebruik je ook gewoon alle reguliere functies. Benieuwd wie je klanten zijn? Vul eenvoudig allerlei demografische gegevens in per profiel, zoals leeftijd of woonplaats. Vervolgens weet je aan de hand van die leeftijd bijvoorbeeld wanneer je een persoonlijke verjaardagskorting kunt toesturen.
Wil je bijzonderheden voor een klant bewaren? Voeg een opmerking toe aan het profiel. Wil je verschillende groepen klanten met elkaar vergelijken of bijvoorbeeld maar één groep een kortingscode geven? Daarvoor maak je klantgroepen aan. Klanten verbinden aan jouw winkel en ze verleiden om terug te komen? Doe aan een Loyaliteit & Sparen programma en beloon je topklanten via spaarpunten.
Wil je bijzonderheden voor een klant bewaren? Voeg een opmerking toe aan het profiel. Wil je verschillende groepen klanten met elkaar vergelijken of bijvoorbeeld maar één groep een kortingscode geven? Daarvoor maak je klantgroepen aan. Klanten verbinden aan jouw winkel en ze verleiden om terug te komen? Doe aan een Loyaliteit & Sparen programma en beloon je topklanten via spaarpunten.
Ontvang support wanneer jij het nodig hebt
Loop je vast, heb je vragen of gewoon benieuwd of je wel alle mogelijkheden van jouw omnichannel relatiebeheer benut? In je online omgeving zul je hiervoor al verschillende uitgeschreven handleidingen en hulpvideo’s vinden binnen de online help. Daar kun je dus altijd bij, ook voor andere onderwerpen.
Heb je liever even contact met ons? Dan kun je ook terecht bij onze professionele helpdesk. Je kunt die bereiken via de telefoon, e-mail of via de live chat direct in je online omgeving.
Wij staan voor je klaar, zodat jij snel, inclusief alle kennis die je nodig hebt, met ons systeem aan de slag kunt!
Heb je liever even contact met ons? Dan kun je ook terecht bij onze professionele helpdesk. Je kunt die bereiken via de telefoon, e-mail of via de live chat direct in je online omgeving.
Wij staan voor je klaar, zodat jij snel, inclusief alle kennis die je nodig hebt, met ons systeem aan de slag kunt!