Beheer je online inkoopproces efficiƫnt met de inkoopmodule van SW-Retail. Leer hoe je bestellingen plaatst, ontvangt en verwerkt via deze handleiding.
Inkoopbeheer algemeen
De inkoopmodule stelt u in staat om bij te houden wat er bij uw leverancier(s) is besteld en in backorder staat. U ziet dus per order de artikelen die besteld zijn. U kunt in plaats van per artikel in de gaten houden wat er binnen en besteld is in de gaten houden wat er per order binnen en besteld is.
Verder kunt u de leverdatum van de leverancier vastleggen zodat u weet wanneer iets geleverd gaat worden. U kunt alle orders invoeren, exporteren naar PDF of e-mailen naar uw leverancier(s). U kunt per order zien wat er nog binnen moet komen, en u kunt per order zien wat het totaalbedrag van de order is.
Heeft u korting bedongen dan kunt u dit ook in de gaten houden. Verder is het mogelijk per leverancier een bestel advies te genereren en hieruit een bestelling te maken. Vanuit de inkoop module is het ook mogelijk te etiketteren indien de artikelen binnenkomen.
Manco's worden ook bijgehouden zodat u in staat bent per order te zien wat er niet geleverd zijn.
Status
Betekenis
Open
De order is aangemaakt. U kunt nu de artikelen (nog) in de order plaatsen
Verstuurd
De order is verstuurd naar de leverancier.
Binnen
De order is binnengekomen. U kunt nu alle orders binnenboeken, tellen en vervolgens naar de voorraad sturen.
Afgehandeld
De order is afgehandeld.
U kunt orders handmatig vullen.
U kunt orders vullen met behulp van een handscanner.
U kunt orders vullen op basis van min/max (alleen voor toegevoegde artikelen).
U kunt orders vullen met de besteladvieslijst (en min/max).
U kunt orders vullen op basis van verkopen
U kunt orders vullen via de artikelboeker
Inkoop Strategie bepalen
Voordat we beginnen met het maken van inkoop orders is het van belang dat u bepaalt wat de inkoop module voor u moet gaan doen.
Wanneer moet een artikel wel bestelt worden en wanneer moet deze juist niet besteld worden, dit kunnen we instellen in het systeem.
Door te gaan Naar: Modules -> Instellingen -> Artikel Instellingen -> Tabblad algemeen. Hier kunnen we verschillende instellingen wijzigen.
We vinden hier de wijziging:
- Inkoop prijzen inclusief of exclusief BTW.
- Inkoop Strategie van Colli (wat moeten we doen als we het colli getal moeten afronden).
-Inkoop Strategie bij een maximale voorraad van 0 (moeten we ondanks dat max voorraad 0 is bestellen of niet).
Leverancier inkooporder - Order handmatig vullen
Video: Handmatig vullen van de inkooporder
Leverancier inkooporder - Order vullen met behulp van een handscanner
Video: orders vullen met behulp van een handscanner
Leverancier inkooporder - Order vullen op basis van min/max (alleen voor toegevoegde artikelen)
Video: orders vullen op basis van min/max (alleen voor toegevoegde artikelen)
Leverancier inkooporder - Order vullen met de besteladvieslijst (en min/max)
Video: Orders vullen met de besteladvieslijst (en min/max)
Leverancier inkooporder - Order vullen via de artikelboeker
Video: orders vullen via de artikelboeker
Orders versturen / printen / E-mailen
Video:
Pakbon maken via inkoopbeheer
Een pakbon kan uitsluitend worden gegenereerd door een van de volgende twee acties uit te voeren, De goederen bestellen bij een ander filiaal of De goederen verzenden naar een ander filiaal.
Video: Pakbon maken via inkoopbeheer.
Orders binnenboeken/afhandelen
U kunt Orders gedeeltelijk binnenboeken.
U kunt Orders in 1x binnenboeken en afhandelen
Video: Orders gedeeltelijk binnenboeken
Video: Orders in 1x binnenboeken en afhandelen
Inkoopbeheer order etiketten
Vanuit de inkoop module is het ook mogelijk te etiketteren indien de artikelen binnenkomen.
U kunt etiketten printen van een order
U kunt etiketten leeg maken van een order
Order etiketten printen
Video: etiketten printen
Order etiketten verwijderen
Video: Printen order etiketten
Leveranciersorder - Aanpassen inkoopprijs
Video: Aanpassen inkoopsprijs
Leveranciersorder - artikel naar manco boeken
Video: artikel naar manco boeken
Instellingen interfiliaal
Als er besteld wordt bij het hoofdkantoor (hoofdmagazijn) moet de volgende instelling worden gedaan.
Modules artikelinstellingen --> tabblad Algemeen en u typt in hoofd en kies bij Hoofd magazijn het (hoofd)magazijn.
Video: Instellen hoofmagazijn
Winkels
Winkels werken met de modules in de SW-Retail Online
SW-Inkoop voor het aanmaken van order en het het afhandelen van de order.
SW-Artikelboeker voor het inboeken van de artikelen en koppelen aan de inkooporder.
Scenario 3 Vanuit de winkel een bestellingen en levering bij het centraal magazijn
Winkels werken met de modules in de SW-Retail Online
Er kan vanuit de winkel een bestelling gedaan worden bij het Centraal magazijn.
Er kan vanuit het Centraal magazijn een levering aangemaakt worden voor de winkel
Resultaat goederen worden geleverd in de winkel
Op basis van
Op basis van min/max voorraad
Op basis van scanning
Op basis van handmatig artikelen toevoegen
Op basis van verkopen
Bestelling en levering bij het centrale magazijn
Stap
Wie?
Te doen
1
Winkel
Maak een LV order aan in de inkoop module. Leverancier is centraal magazijn.
2
Centraal
Order staat in de backoffice, voer de controle uit en zet de status om.
3
Centraal
Opende orderpicker en verwerk de artikelen. (scannen of handmatig of in 1x)
4
Centraal
Rond de order af. Verkooporder en levering zijn bijgewerkt.
5
Winkel
Open de artikelboeker (tabblad orders inboeken) en selecteer de artikelen en klik op binnen/verzenden en kies de juiste inkooporder.
6
Winkel
Handel de order af in de inkoopmodule.
Video: STAP 1 WINKEL, Aanmaken IF order
Video: STAP 2 CENTRAAL Order in backoffice
Video: STAP 3 en 4 CENTRAAL Orderpicker en afronden
Video: STAP 5 en 6 WINKEL Order afhandelen
Scenario 4 Levering vanuit centraal magazijn
Altijd starten vanuit het backoffice
Selecteer de juiste klant/winkel
Toevoegen van artikelen (Handmatig of Scanning)
Afspraken maken leveringbon / melding order
Te nemen stappen.
Stap
Wie?
Te doen
1
Centraal
open de backoffice module en maak een order aan.
2
Centraal
open de order picker en scan de artikelen en rond de order af.
3
Winkel
Order staat in de inkoopmodule.
4
Winkel
Open de artikelboeker, klik op orders inboeken en scan de artikelen en boek de artikelen binnen (Binnen/Verzenden) op de juiste inkooporder.
5
Winkel
Boek de pakbon af (inkoopmodule, pakbon). Als alles is binnengeboekt.
6
Winkel
Controleer de order in de inkoopmodule en rond de order af.
Scenario 4a Teruglevering
Te nemen stappen.
Stap
Wie?
Te doen
1
Winkel
Maak een IZ order aan in de inkoopmodule. Leverancier is centraal magazijn. scan de artikelen of geef het aantal negatief in en klik op verstuur.
2
Winkel
Boek de artikelen en handel de order af.
3
Centraal
Order staat in de backoffice, voer de controle uit en zet de order op status retour winkel
4
Centraal
Open de retourpicker en selecteer de artikelen. Rond de order af.
Introductie Inkoopbeheer
Met behulp van SW-Retail inkoopbeheer ben je in staat om bij te houden wat er bij je leverancier(s) is besteld en in backorder staat.
Je ziet per order de artikelen die besteld zijn.
Het is mogelijk orders in een keer binnen te boeken, of gedeeltes van een order.
Ook kun je een referentie bij een bestelling openemen wanneer je een artikel speciaal voor een klant besteld. Je kunt dan op het moment van binnenkomst snel de order weer terugvinden.
Als je meer wilt weten over de inkoopbeheer kijk dan in de online help.