Beheer eenvoudig uw medewerkers in SW-Retail. Lees hoe u accounts aanmaakt, rechten instelt en overzicht houdt via deze praktische handleiding.
Medewerker/gebruiker toevoegen
Een medewerker toevoegen aan SW-Retail
In het medewerkers scherm voert u alle medewerkers in die met SW-Retail kunnen werken. Medewerkers worden opgevoerd over alle systemen en filialen. U moet vervolgens per filiaal en kassa de medewerkers aan het systeem toewijzen.
Let op dat u voor het toevoegen van een medewerker aan de kassa ook de volgende video goed bekijkt!
Video: Medewerker toevoegen
Medewerker/gebruiker aan een kassa toewijzen
U moet een medewerker aan de kassa toewijzen voordat deze de kassa kan gebruiken. U maakt de medewerker eerst aan in SW-Retail (zie Medewerker/gebruiker toevoegen) en vervolgens wijst u deze toe aan een kassa.
Video: Medewerker toevoegen aan de kassa
Machtigingen instellen
machtigingen medewerker collega toestemmingen rechten
Met de machtigingen kunt u bepalen wat een medewerker wel en niet kan doen. U kunt zelf een machtigingsniveau toevoegen. De SW-Retail machtigingen die in het systeem staan kunt u niet wijzigen! U kunt alleen
uw eigen machtigingen aanpassen
Video: Medewerker machtigingen instellen
Medewerker/gebruiker toevoegen, complete uitleg
Video: Alles
2-factor authenticatie instellen voor gebruikers
2FA met SW-Retail betekent dat u naast uw wachtwoord ook een tijdsgebonden code uit een app invoert. Deze code verandert elke 30 seconden en is uniek voor jouw apparaat.
Als beheerder kunt u instellen dat gebruikers verplicht gebruik moeten maken van 2-factor authenticatie (2FA).
2FA verhoogt de beveiliging door bij het inloggen een extra verificatiestap te vereisen via een code uit een app zoals:
Google Authenticator
Microsoft Authenticator
Authy
Of een andere APP die gebruik maakt van TOTP
Om 2FA te activeren volg je deze stappen:
Zet de optie **2FA** op actief
Bij het eerstvolgende inlogmoment wordt de gebruiker gevraagd een QR-code te scannen met een TOTP-app.
Na het scannen genereert de app een tijdelijke code die bij het inloggen moet worden ingevuld.
Let op: gebruikers zonder een geschikte app kunnen hierdoor mogelijk niet meer inloggen. Informeer gebruikers vooraf en verwijs hen naar de gebruikershandleiding voor hulp bij het instellen.
2-factor authenticatie resetten voor gebruikers
Als beheerder kunt u de 2FA code voor een gebruiker resetten, bijvoorbeeld als iemand zijn mobiel is kwijt geraakt. De gebruiker kan dan bij de volgende keer inloggen opnieuw de 2FA code koppelen.
Om dit te doen:
Druk op de knop Reset 2FA
Bij het eerstvolgende inlogmoment wordt de gebruiker gevraagd een QR-code te scannen met een TOTP-app.
Reset wachtwoord voor medewerkers
Met de volgende stappen reset u het wachtwoord van een medewerker.
Ga naar Modules --> Instellingen --> Medewerkers.
Klik dan op de knop "Reset WW"
Het mailadres dat bij dit account staat ingevuld krijgt dan een reset link waarmee het wachtwoord kan worden verandert.