Orderbeheer

Beheer uw orders eenvoudig in SW-Retail. Deze handleiding helpt u bij het aanmaken, volgen en verwerken van bestellingen binnen uw kassasysteem.

Introductie

Met de module Orderbeheer kunt u op een makkelijke en efficiënte manier uw webwinkelorders en overige klantorders beheren. Door statussen aan te maken, kunt u uw eigen order proces vastleggen en voor iedere order gebruiken. Deze module stelt u ook in staat om orders gemaakt op de kassa naar Orderbeheer door te zetten voor verdere afhandeling. Indien een klant via uw webwinkel een order plaatst kunt u deze order op de kassa met de klant afrekenen. Zo heeft u een volledige omnichannel omgeving.

Video: Introductie Orderbeheer

orderbeheer statussen

De sleutel tot een goed orderbeheer is om hiervoor de juiste statussen te hebben. Dit is belangrijk zodat u maar ook uw medewerkers een order eenvoudig kunnen volgen. Verder kunt u order statussen ook gebruiken om uw klanten in te lichten waar de order staat, wacht u bijvoorbeeld totdat de leverancier dit heeft geleverd? Het is dus van belang dat u de juiste order stappen aanmaakt om zo een goed en dicht proces te krijgen.

Video: orderbeheer statussen aanmaken

Automatisch email versturen bij een orderbeheer status wijziging

U kunt automatisch een mail laten versturen als u een order een bepaalde status geeft. Dit kunt u doen via door in de instellingen, naar orderbeheer te gaan, en hier naar het tabblad op "Web Mail Templates". U kunt hier, per orderstatus, instellen wat de email moet zijn die verstuurd wordt.

Vink email aan om automatisch een email te laten versturen. U kunt ook "wijzigbaar" aan te klikken om de email nog te wijzigen voordat deze verstuurd wordt.

Als u geen templates ziet, dan kan het zijn dat er nog geen taal is toegevoegd. U kunt deze toevoegen onder Instellingen, Algemeen SW-Retail, Talen.

ICP Klant buitenland

Verkoop aan een klant in het buitenland kunt met een ICP verkoop afhandelen. U moet hiervoor het Relatie configuratie -> ICP vinkje aanzetten op de relatiekaart van de klant. Deze functie werkt alleen in orderbeheer.

Orderbeheer status opties

Er zijn bij het aanmaken van verschillende statussen ook opties die u hiervoor kan gebruiken. Deze opties kunt u aanzetten door op het ronde bolletje te klikken. De status offerte heeft bijvoorbeeld geen Sys_stock vinkje, dit komt omdat hierdoor anders de voorraad muteert. U zou deze optie kunnen gebruiken om bijvoorbeeld meerdere statussen de betaald optie te geven.

Video: Orderbeheer statussen opties



Uitgaande email BCC toevoegen

SW-Retail kan van iedere email die u verstuurd een bcc sturen naar uw eigen email adres. Dit geld dan voor alle email die verstuurd wordt met SW-Retail. U kunt dit doen onder

Order status tabel

Status Omschrijving
Actief Om een status te activeren of de-activeren.
Order status Naam van de status. Deze verschijnt in het webbackoffice in het status veld.
Tijd zichtbaar Het aantal dagen dat een order zichtbaar blijft als hij deze status heeft. (NIET GELDIG OP CLOUD!)
Verspr td Het aantal dagen dat een order op deze status blijft staan. Deze verspringt daarna naar "Verspring naar"
Verspring Naar De order springt naar deze status na de verstreken tijd bij VrsprTd
SYS_SEND Koppel deze status aan de systeem verzonden status
SYS_PANIC Koppel deze status aan de systeem panic status. Deze wordt gebruikt in de order en retour picker op het moment dat een medewerker op de probleem knop drukt.
SYS_PAY Indien het systeem een order op betaald zet krijgt de order deze status. Er mag maar 1 order zijn met deze status.
SYS_CN Koppel deze status aan de systeem creditnota status
SYS_RESERVED Koppel deze status aan de gereserveerd status. Door deze optie aan te vinken zal er in voorraadbeheer in te zien zijn hoeveel artikelen in Orderbeheer staan met deze status. De artikelen staan gereserveerd in orders
SYS_RN Koppel deze status aan de systeem retournota status
SYS_LOCK Zet de order vast (kan niet meer aangepast worden) als de order deze status heeft
SYS_STOCK Een order met deze status muteert de voorraad en omzet niet
WS_NOT Koppel deze status terug aan het webshop systeem.
In Order Picker Laat alle orders met deze status in de order picker module zien.
In Retour Picker Laat alle orders met deze status in de retour ontvang module zien.

Webshop klant automatisch koppelen

Indien u gebruik maakt van een webshop koppeling is het mogelijk om een klantkaart te laten aanmaken in SW-Retail of een huidige klantkaart zelfs te gebruiken. Hier bent u overigens niet verplicht toe, indien u ervoor kiest om dit niet te doen, worden alle internet klanten aangeduid met een I voor het nummer.

Video: Webshop klant automatisch koppelen in orderbeheer

Orderbeheer Order zoeker

Elke keer wanneer u de Orderbeheer opent, zal het order zoeker scherm zichzelf als eerste openen. Door hierin juiste verbijzonderingen of filters toe te passen kunt u eenvoudig orders terug vinden in het systeem. U kunt eventueel voor een beter overzicht ook kolommen herindelen.

Video: Orderbeheer Orderzoeker

Proces Orderbeheer

In onderstaand hoofdstuk ga ik u leren hoe het order proces in SW-Retail werkt. We gaan van een order aanmaken tot een order afronden. Dit zullen wij doen in 4 verschillende stappen.

Aanmaken/Beheren van orders in Orderbeheer.

Wanneer er een order wordt aangemaakt moet er eerst een klant aan gekoppelt zijn voordat deze in het order proces kan worden gezet. Indien het hier gaat om een webshop bestelling, dan kan de order in het order proces worden opgenomen.

Video: Aanmaken of Beheren van orders



Versturen van facturen in Orderbeheer

Nadat u de order heeft opgenomen in het order proces kunt u eenvoudig facturen afdrukken of per email verzenden. Orderbeheer bied ook de mogelijkheid om eventuele pakbonnen,leverbonnen of offertes te versturen.

Video: Orders factureren met Orderbeheer



Controleren en verwerken van betalingen in orderbeheer

Wanneer de klant zijn betaling heeft voldaan, kunt u deze betaling zelf handmatig verwerken in SW-Retail. Indien het hier gaat om een webshop order, kan het zijn dat de betaling al is verwerkt.

Video: Orderbeheer betaling verwerken



Afronden order, verzendlabel printen Sendcloud of Postnl

Indien u klaar bent om de order te versturen, kunt u deze vervolgens middels een verzend label versturen of u kunt gebruik maken van onze Sendcloud/Postnl koppeling en een vooraf aangevraagde verzend label uit het systeem laten komen. Let op, het is niet noodzakelijk om eerst een order op betaald te zetten, het is mogelijk een order eerst te versturen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het proces met After Pay.

Video:

Retourneren / Crediteren in Orderbeheer

Het is mogelijk om in de orderbeheer een Credit nota of een Retour nota aan te maken.

Aanmaken credit nota in Orderbeheer

Indien een klant een artikel terug komt brengen, kunt u hier altijd een credit nota van aanmaken. Let alleen wel op, indien u meer artikelen in de order heeft staan, laat dan alleen de artikelen in de credit nota staan die gecrediteerd moeten worden!

Video: Aanmaken creditnota in Orderbeheer



Aanmaken retour nota in Orderbeheer

Het is ook mogelijk om een retour nota aan te maken, u doet dit indien u bijvoorbeeld werkt met een magazijn of de klant heeft te kennen gegeven dit artikel retour te sturen. Middels de retour nota maakt u dan een order alvast aan. De voorraad wordt hiervan pas gewijzigd op het moment dat het artikel binnen is.

Video: Aanmaken retournota in Orderbeheer

Aanmaken retour betaling

Het is mogelijk om van een retour / creditnota een retourbetaling aan te maken. Dit werkt enkel als de betaling is gedaan via de SW-Retail webshop of via een betaallink van uw betaalprovider. Om dit te doen kunt u op de knop Geld terugboeken klikken (rood omcirkeld op de voorbeeld afbeelding). Deze knop zal zichtbaar zijn bij retour / creditnota mits de gebruiker de machtiging Geld terugboeken heeft. Zodra u op de knop klikt zal het terugbetaalverzoek ingediend worden bij de betaalprovider. In de order geschiedenis is te zien wat de status is van de terugboeking.

Offerte aanmaken in Orderbeheer

In Orderbeheer kan een offerte worden aangemaakt. Het voordeel van een offerte is dat de voorraad niet gewijzigd wordt van het artikel en deze nog steeds verkoopbaar blijft op bijvoorbeeld uw webshop.

Video: Orderbeheer offerte aanmaken

Inkoop order aanmaken op basis van Order

Er kan rechtstreeks vanuit een order in Orderbeheer een inkoop order aangemaakt worden. Dit zorgt ervoor dat er niet apart een inkoop order aangemaakt hoeft te worden met de hand. Ook staat er dan in de inkoop order een referentie waar dit betreffende artikel vandaan komt.

Video: Orderbeheer inkoop order maken

Order vanuit Orderbeheer naar de kassa plaatsen

Mocht een klant een order die nog niet volledig is betaald willen komen ophalen in de winkel is dat een mogelijheid met de orderbeheer. Door eenvoudig de knop naar kassa te gebruiken is de order daarna terug te vinden onder parkeren in uw kassa. Voor instructies voor het vinden van geparkeerde orders klik hier.

Video: Order naar de kassa zetten

Webshop acties toewijzen aan Orderbeheer

Indien u gebruik maakt van een webshop koppeling om een stuk van het proces te automatiseren. Het web status veld zal bij u met bepaalde statussen gevuld worden door de webshop. U op basis hiervan, in sw-retail automatisch een status hieraan toe kennen. Dit zodat er een groot deel automatisch al voor u ingevuld wordt.

Video: Orderbeheer webshop acties toekennen



Hiermee kunt u bepalen wat er gebeurd bij een status wijziging (een order kan bijvoorbeeld direct gecrediteerd worden)

Order winkel naar magazijn

Video: Orderwinkel

Annuleren van een Aanbetaling order

Het kan helaas voorkomen dat een klant een aanbetaling heeft gedaan op een order, of een order heeft geplaatst maar deze zich toch nog bedenkt. De order dient dan geannuleerd of gecrediteerd te worden. Middels onderstaande video's vindt u uitleg hoe dit gedaan kan worden.

Order annuleren zonder aanbetaling

Indien er geen aanbetaling is geweest op de order, kan deze eenvoudig geannuleerd worden. Het kan voorkomen, dat de order wel een factuur nummer heeft gekregen, ga dan door naar de video waarbij er gecrediteerd wordt.

Video: Annuleren Order Bij geen aanbetaling



Order annuleren met aanbetaling(crediteren)

Indien er een aanbetaling heeft plaats gevonden heeft de order een factuur nummer gekregen en mag deze niet meer geannuleerd worden. In onderstaande video een uitleg hoe deze order dan gecrediteerd dient te worden.

Video: Crediteren aanbetaling



Geld terug aanbetaling

Indien de klant een bedrag heeft aanbetaald, kan deze terug worden gegeven via de bank. Het kan uiteraard ook voorkomen dat de klant aan de kassa staat. Via de onderstaande video wordt er uitleg gegeven hoe dit verwerkt kan worden op de kassa.

Video: Retour geven geld bij aanbetaling crediteren



Van (from) emailadres instellen

Video:

Betalingswijzen instellen webshop koppelling

Video:

Verzendmethoden instellen webshop koppeling

Video:

Taal/Talen instellen

Video:

Instellen webmail templates communicatie module, mail versturen bij verzending

Stel eenvoudig in dat er automatisch een e-mail wordt verzonden bij het versturen van een bestelling.

  1. Bekijk de video: Volg de instructies in de video om de automatische e-mailfunctie in te stellen.
  2. Taalinstellingen controleren: Zorg dat de taalinstellingen van de e-mailtemplate correct zijn, zodat het systeem de taal aan de bestelling kan koppelen. Dit vereist dat het systeem de juiste landcode herkent, zoals NL of Nederland. De exacte instellingen verschillen per webshopsysteem.

Ga naar en controleer of de landcodes correct zijn ingesteld.

Met deze stappen zorg je ervoor dat het systeem altijd de juiste taal selecteert voor de automatische e-mails.

Video: