Verkoop online via het geïntegreerde webshopsysteem van SW-Retail. In deze handleiding leest u hoe u eenvoudig producten beheert en uw webshop inricht binnen één platform.
Starten met de SW-Retail webshop
Algemene informatie en stappen
Voor het zelf opzetten van een SW-Retail webshop kunt u de volgende stappen volgen:
Keuze Thema: Selecteer een van de standaardthema's die het beste bij uw merk en stijl past.
Voorbereiding Materiaal: Verzamel alle benodigde materialen zoals uw logo en favicon in het juiste formaat (JPG of PNG zonder achtergrond), uw huisstijlkleuren in RGB waarden, en de teksten en afbeeldingen voor de verschillende pagina's.
Bepalen Menustructuur: Bedenk hoe u het hoofdmenu wilt indelen. Welke categorieën of groepen wilt u gebruiken voor uw producten?
Verzamelen Bedrijfsgegevens: Zorg dat u alle relevante bedrijfsgegevens bij de hand heeft, zoals bedrijfsnaam, adres, contactgegevens, en informatie over de door u gebruikte betaalmethoden.
Homepage Ontwerp: Denk na over hoe u de homepage wilt inrichten. Welke elementen wilt u uitlichten? Welke producten of acties verdienen extra aandacht?
Aanmaken Pagina's: Begin met het aanmaken van essentiële pagina's zoals de merkenpagina, pagina's voor retouren, algemene voorwaarden, bestellen en verzenden, betaalmethoden, en privacy.
Instellingen Webshop: Ga naar de instellingen van uw webshop om de huisstijlkleuren in te stellen, uw bedrijfsgegevens in de footer te plaatsen, en de standaardafbeelding voor artikelen zonder afbeelding in te stellen.
Testen: Voordat u live gaat, is het belangrijk om uw webshop grondig te testen. Controleer alle links, betaalmethoden, en de weergave op verschillende apparaten en browsers.
Publiceren: Als alles naar wens is, kunt u uw webshop publiceren en beginnen met de promotie ervan.
Deze stappen bieden een basis voor het zelf opzetten van uw SW-Retail webshop. Voor specifieke functionaliteiten of aanpassingen buiten de standaardopties, kunt u altijd overwegen om extra ondersteuning te zoeken.
Webshop Startup Wizard
Om concreet een 1e stap te maken, kunt u beginnen met het uitvoeren van de Webshop startup wizard, onder de kop Webshop Snel Instellen, of u kunt deze ook direct hier starten:
Bekijk de webinar
We hebben ook nog een uitgebreide webinar voor u gemaakt.
Webshop webinar
Bekijk hier de webinar over de webshop.
Video:
Verzending en verzendkosten
Verzendmethoden kunnen worden ingesteld onder de webshop instellingen. Verzendmethoden kunnen worden ingesteld vanuit het tabblad Verzendmethoden. U kunt de verzendmethoden per land instellen. Link:
Alle landen die actief staan onder de instelling kunt u gebruiken. Als u extra landen wilt toevoegen kunt u deze hier actief zetten.
Zodra u bij een land op wijzigen klikt kunt u verzendmethoden toevoegen. Per verzendmethode kunt u een omschrijving toevoegen (dit is ook de omschrijving die op de webshop weergegeven zal worden), de verzendkosten en eventueel vanaf welk bedrag er geen verzendkosten zijn. Indien u het veld Gratis vanaf leeg laat zullen er altijd verzendkosten worden berekend.
Afhaallocaties
Werkt alleen als u gebruik maakt van de Sendcloud koppeling!
U kunt uw klant een afhaallokatie laten kiezen voor zijn pakket. Ga naar Kies het juiste land en zet het vinkje afhaallokaties op aan bij een verzendmethode. U moet dan alleen nog de carriers invullen, dit zijn de carriers die in uw abonnement van de verzendprovider zitten. U kunt de namen van de carriers vinden onder "Actieve Carriers" bij
Contactformulier
U kunt een contactformulier toevoegen aan een CMS pagina. Standaard is er al een contactformulier te vinden onder de CMS waarin te zien is hoe dit werkt. Het is ook mogelijk om een contactformulier te gebruiken voor nieuwsbriefinschrijvingen. Dit kunt u doen door een form parameter newsletter:1 toe te voegen.
Nieuwsbrief aanzetten voor op je webshop.
Video: Nieuwsbrief voor op je webshop.
CMS Pagina alleen voor ingelogde gebruikers
U kunt hiervoor de volgende tag toevoegen in het formulier: {only_loggedin}
Homepage wijzigen
U kunt uw homepage, en andere pagina's, aanpassen in het
Menu aanpassen
U kunt de menus in de website zelf indelen. Bij de meeste templates is de footer ook ingedeeld in meerdere menu's, namelijk per kolom een menu.
Als u op het hoofdmenu (mainmenu genaamd in de editor) een categorie toevoegd, dan wordt dit automatisch een dropdown van het hele menu. U moet hiervoor wel bij de categorie de onderligende categorieen in het menu opnemen (Deze categorie wordt opgenomen in het menu) .
CMS Pagina in het menu opnemen (fancymenu)
Het is mogelijk om een CMS pagina in het menu op te nemen. Dit kan alleen in het mainmenu. Hiermee heeft u de mogelijkheid volledig de inhoud van de dropdown in te delen inclusief images e.d. U kiest hiervoor de optie Aangepast menu (CMS pagina)
CMS pagina maken als fancymenu.
Video: cms pagina maken als fancymenu
CMS pagina instellen als fancymenu.
Video: cms pagina instellen als fancymenu
Betaalmethoden
Op het moment dat u een koppeling heeft met Pay.nl kunnen de beschikbare betaalmethodes worden opgehaalt. Alle betaalmethodes die in Pay.nl aangevinkt staan / beschikbaar zijn zullen dan ook weergegeven worden in de webshop. Paynl moet ingesteld staan onder Kassabeheer -> systeem (0) -> Cloud Betaal Terminal
Naast deze betaalmethodes is het ook mogelijk om zelf betaalmethoden toe te voegen. Dit kunt u doen door een betaalmethode toe te voegen onder Instellingen -> Algemeen SW-Retail en daarbij het vinkje Webshop aan te zetten. Indien voor de toegevoegde betaalmethode verzendkosten moeten worden betaald kunt u het vinkje Webshop verzendkosten aanvinken. Indien u ervoor kiest om dit niet aan te vinken zal het verzendmethoden invoer blok verdwijnen bij het selecteren van de betaalmethode.
Alle eigen aangemaakte betaalmethoden kunt u een eigen orderbevestingsmail en order afgerond pagina geven. Dit kan bijvoorbeeld gebruikt worden als er een betaalmethode op rekening is en u wilt aangeven op welke rekening het bedrag mag worden overgemaakt. Indien u dit niet insteld zal de standaard ingestelde orderbevestiging worden gehanteerd.
Systeem URLS
SW-Retail webshop heeft een aantal systeem URL's die in gebruik zijn voor het systeem zelf.
/checkout
Afrekenen pagina
/customerXXXX
Alle urls voor rondom klanten
/orderXXXX
Alle urls nodig voor een order (shopping cart)
/cartXXX
Alle urls nodig voor de shopping cart
/sale
Alle artikelen met korting
/new
Alle artikelen die getagged zijn als nieuw
/outlet
Alle artikelen die het vinkje outlet hebben aan staan
/sitemap
De sitemap van de webshop
PDF uploaden
Het is mogelijk een PDF te uploaden die door uw klanten gedownload kunnen worden. U kunt dit doen onder
Hier kunt u een pdf bestand uploaden.
Let op dat u het vinkje "beschikbaar op web" aanzet en een url maakt. De URL die u ingeeft is de URL op de webshop.
Merken in het menu
U kunt merken in uw merken menu krijgen door in Relatiebeheer, bij het merk, onder het kopje "Webshop" het veld "Laten zien" aan te vinken. De overige velden kunt u hier ook invullen, zoals meta informatie en een korte beschrijving van het merk. U kunt hier ook een logo voor het merk uploaden, dit logo verschijnt normaliter bij de artikelen op de artikel detail pagina.
Link naar alle producten
Soms wilt u de mogelijkheid bieden om naar alle producten te linken. U kunt hiervoor de url gebruiken /get_all_products. Hiermee krijg u een artikeloverzicht pagina met alle producten in het webshop systeem erin.
Cookie melding webshop
U kunt de cookie melding inschakelen en uitschakelen onder
U kunt ook de textuele melding die verschijnt aanpassen.
U kunt ook de melding die verschijnt aanpassen. De SW-Retail webshop plaatst standaard alleen noodzakelijke cookies voor de werking van de site. De standaardmelding met afmelding 'OK' is hiervoor voldoende. Als u echter tracking, tracing of advertenties gebruikt, moet de cookiemelding worden aangepast, omdat er dan sprake is van 3rd party cookies.
Filters beheren
U kunt filters instellen onder
U kunt een filter aan of uit zetten en u kunt van de meeste filters aangeven welke optie wel of niet zichtbaar moet zijn. Ook kunt u het filter een naam geven welke dan in het filter wordt weergegeven.
Ook kunt u de filter volgorde en filter optie volgorde bepalen door het ingeven van een lager / hoger getal onder volgorde. De filter opties worden automatisch bepaalt door SW-Retail.
Verder is het mogelijk om te filteren op vrije velden die u aanmaakt, dit kan alleen voor velden van het type selectbox, dropdown, dropdown multi.
Video: Filters voor de webshop
Prijsfilter
Voor het prijsfilter geld dat dit een versimpeld filter is. Het volgende wordt NIET meegenomen in het prijsfilter:
Individuele klantkortingen
Kortingen uit artikel acties
Kortingen uit de actie module
Indien er sprake is van prijsverschil per maat, dan wordt laagste prijs als filter waarde meegenomen.
Meerdere filteropties naar 1 filteroptie laten verwijzen
Het is mogelijk om meerdere opties naar 1 klikbare filteroptie te laten verwijzen. U kunt dit doen met het label achter de filter optie. Geeft u meerdere filteropties hetzelfde label, dan zal het label in het filter op de webshop verschijnen.
Dit kan handig zijn in het geval van b.v. meerdere kleuren te laten verwijzen naar 1 kleur. Of om maatbalk posities te laten verwijzen naar 1 positie, b.v. bij schoenen maat 4½ en maat 38 beide zichtbaar te laten zijn onder maat 38.
Filter opties kunnen alleen binnen een filter naar elkaar verwijzen. Het is dus bijvoorbeeld niet mogelijk een filteroptie onder kleur te laten verwijzen naar een filteroptie onder merken.
Een extra veld weergeven bij artikelinformatie
vrijevelden veld toevoegen artikelinformatie artikel informatie gegevens vrijveld1 vrijveld2 voorraad
U kunt zelf bepalen wat mensen zien bij de artikelinformatie. U kunt de weergave aanpassen onder . U kunt in dit veld met behulp van de programmeervelden velden laten zien, ook kunt u gewone tekst toevoegen aan het blok.
Een url naar een vooringesteld filter
Soms wilt u een URL maken die rechtstreeks naar een vooringesteld filter leidt. Dit kan op de volgende manier gedaan worden:
Ga naar uw site, en selecteer in het filter de opties die u aangevinkt wilt hebben.
Klik op een artikel uit het resultaat van het filter.
Klik op de terug knop bij het artikel (let op!-> niet de back button van de browser!)
De URL van het filter staat nu in de adres balk van uw browser
Standaard klantkaart korting
U kunt een klant een standaard korting geven via
In relatiebeheer kunt u onder korting deze standaard percentage aan korting ingeven. Zodra de klant is ingelogd op de webshop zal deze korting zichtbaar zijn.
Kortingsacties
U kunt kortingscodes instellen onder
U kunt hier het volgende aangeven:
De kortingscode, dit is de code die een klant in moet voeren in de afrekenpagina.
De korting die een klant ontvangt. Dit kan een bedrag of percentage zijn.
De omschrijving van de korting. Dit is de omschrijving die uw klant ziet in de winkelwagen en op de factuur.
Uniek, hiermee geeft u aan dat de code uniek moet zijn en dus niet meerdere malen kan worden gebruikt.
Geldig tot, dit is om aan te geven tot welke datum de kortingscode gebruitk mag worden.
Uw klanten kunnen de kortingscodes gebruiken in de afrekenpagina.
Het is voor een klant mogelijk om een kortingsactie te gebruiken met een hoger bedrag dan het totaalbedrag van de order, indien dit gebeurd zal het bedrag afgerond worden naar 0 euro. De volgende melding zal dan voor de klant in beeld verschijnen: Nog te besteden. Dit zal bij geen gebruik afgerond worden naar 0.
Het is niet mogelijk om meerdere kortingsopties tegelijkertijd te gebruiken. Het is dus niet mogelijk om 2 kortingscodes in te leveren of 1 kortingscode en een standaard relatiekorting.
Cadeaubonnen
Cadeaubonnen die in de winkel zijn gekocht kunnen ook worden ingeleverd op de webshop. In het afrekenscherm is een invoerveld Cadeaubon waar een cadeaubon nummer kan worden ingevoerd.
Zodra er op de knop cadeaubon toevoegen wordt gedrukt zal er in het totaaloverzicht zichtbaar worden dat er met een cadeaubon is betaald.
Ook kan vanuit dit overzicht de cadeaubon weer verwijderd worden van de order.
Elke nacht loopt er op de achtergrond een programma die ervoor zorgt dat cadeaubonnen die zijn gebruikt om te betalen zonder de order af te ronden (van een dag of langer geleden) worden hersteld en dus weer te gebruiken zijn voor de klant.
Het is voor een klant mogelijk om een cadeaubon te gebruiken met een hoger bedrag dan het totaalbedrag van de order, indien dit gebeurd zal het bedrag afgerond worden naar 0 euro. De volgende melding zal dan voor de klant in beeld verschijnen: Nog te besteden. Dit zal bij geen gebruik afgerond worden naar 0.
Spaarpunten
Als u nog geen spaarpunten schema ingesteld heeft om te bepalen wanneer iemand hoeveel spaarpunten moet krijgen kunt u de informatie over het instellen daarvan hier vinden.
Indien u gebruik wilt maken van spaarpunten op de webshop kunt u dit instellen onder
Onder de algemen instelling kunt u bij Spaarpunten toekennen aangeven of u dit wilt uitgeven bij een bestelling. Dit zorgt ervoor dat een ingelogde klant spaarpunten kan ontvangen bij een aankoop op uw webshop.
Als u ervoor heeft gekozen om te werken met spaarpunten kan de klant zijn/haar spaarpunten inzien door in te loggen op de webshop. In het overzicht van klantgegevens is te zien hoeveel spaarpunten een klant heeft.
Indien u wilt dat klanten hun spaarpunten ook kunnen besteden op de webshop dient u de instelling Spaarpunten inleveren op actief te zetten. Zodra de klant voldoende spaarpunten heeft om korting te krijgen zal dit zichtbaar zijn op de afrekenpagina. De klant kan er dan voor kiezen om de spaarpunten te gebruiken om korting te krijgen. De spaarpunten zullen worden verwerkt zodra de order betaald is.
Als de klant spaarpunten heeft ingeleverd om korting te krijgen maar zich bedenkt kan dit worden hersteld door op het kruisje te klikken bij de betaling in het totaaloverzicht. De spaarpunten zullen pas verrekend worden zodra de klant heeft betaald.
Het is voor een klant mogelijk om spaarpunten korting te gebruiken met een hoger bedrag dan het totaalbedrag van de order, indien dit gebeurd zal het bedrag afgerond worden naar 0 euro. De volgende melding zal dan voor de klant in beeld verschijnen: Nog te besteden. Dit zal bij geen gebruik afgerond worden naar 0.
Zodra u een order retour slaat zullen de spaarpunten ook retour geslagen worden. Indien niet alle artikelen retour komen dient u de spaarpunten handmatig bij te werken via het veld in Orderbeheer.
Pay.nl koppelen aan de webshop
Om online betalingen te kunnen accepteren op de webshop dient u een koppeling te hebben met pay.nl.
Indien u nog geen klant bent bij Pay.nl kan dit eenvoudig via https://www.pay.nl?register gebruik hierbij de actiecode SWRETAIL.
Video: Pay.nl koppelen aan de webshop
Toevoegen van Artikelgroep informatie
Info voor toevoegen artikel groep informatie
Video: Artikelgroepen informatie toevoegen
Maken van een homepage voor de webshop
Info voor aanpassen van de homepage
Video: Homepage maken voor de webshop
Blokken / banners
Met de blokken (ook wel banners) functionaliteit kunt u blokken maken die op sommige of alle pagina's terugkeren. U kunt hierbij denken aan een header met een afbeelding,een footer blok voor het inschrijven op een nieuwsbrief, een blokje helemaal bovenaan dat het wat langer duurt voordat u verzend omdat het heel erg druk is etc...
U kunt ook een blok met een slider erin maken, scroll hiervoor naar het slider kopje.
Video: Een blok toevoegen
Afbeeldingen comprimeren tot onder 110 kb
Waarom kan ik geen afbeeldingen groter dan 110 kb uploaden voor mijn webshop?
Wij begrijpen dat u in uw webshop mooie, goede foto’s wilt gebruiken. Maar het is ook heel belangrijk dat deze foto’s niet te groot zijn. Want wist u dat afbeeldingen zorgen voor gemiddeld meer dan 60% van de bytes die nodig zijn om een webpagina te laden? Daarom is in SW-Retail ingesteld dat u geen afbeeldingen kunt uploaden die groter zijn dan 110 kilobytes (kb).
Hoe meer kilobytes, hoe langer het namelijk duurt om de pagina te laden. Hierdoor wordt uw webshop traag, wat geen fijne ervaring oplevert voor uw klanten. Bovendien wordt een lange laadtijd ook afgestraft door Google. Dit heeft effect op uw vindbaarheid in de zoekmachine, waardoor klanten uw webshop minder goed kunnen vinden. Het advies van Google is daarom om afbeeldingen te gebruiken die niet groter zijn dan ongeveer 100 kb.
Gelukkig is het mogelijk dat uw afbeeldingen er én mooi uitzien én snel laden op elk apparaat. Hiervoor moet u grote afbeeldingen optimaliseren. Hiervoor kunt u twee dingen aanpassen, waardoor de bestandsgrootte minder wordt zonder dat u verliest op de kwaliteit van uw foto’s:
Afbeeldingsgrootte. Hiermee bedoelen we de echte afmeting van de afbeelding. Voor gebruik op een website wordt dit uitgedrukt in pixels. Het is het beste om de foto te uploaden in de afmetingen waarin die op uw website wordt getoond.
Resolutie van de afbeelding. Dit onderdeel gaat om de kwaliteit of dichtheid van uw afbeelding. Dit wordt gemeten in dpi (‘dots per inch’). Voor een website is 72 dpi voldoende. Door meer dpi wordt de afbeelding namelijk niet scherper, maar het maakt uw website wel trager.
Wanneer u deze wijzigingen hebt doorgevoerd, zult u een mooie en lichte afbeelding overhouden. Bekijk bijvoorbeeld onderstaande afbeeldingen. De eerste hebben we niet gecomprimeerd en is 2,1 MB. De tweede hebben we wel gecomprimeerd en is 108 kB. De afbeelding ziet er nog steeds mooi uit. Mochten er kleine verschillen te zien zijn, dan merkt u deze alleen op omdat hier de originele afbeelding ernaast staat. In uw webshop zal dit dus niet opvallen.
Niet gecomprimeerd - 1504 x 1000 pixels, 1,3 MB
Wel gecomprimeerd - 1504 x 1000 pixels, 108 kB
Er zijn online oneindig veel tools beschikbaar om je afbeeldingen te verkleinen. Een bekende is bijvoorbeeld Compress JPEG. Bekijk voor meer informatie eventueel de uitleg van Google.
Wil je toch grotere afbeeldingen gebruiken? Dat is mogelijk, maar jij bent zelf verantwoordelijk en wij kunnen niet meer garanderen dat je webshop goed presteert. Ook kost ons dit meer opslag, waar we mogelijk extra kosten voor in rekening moeten brengen.
Waarom wordt de afbeelding groter bij uploaden?
Soms gebeurd het dat een foto groter wordt bij het uploaden dan het origineel. Dit gebeurd bijvoorbeeld als u Foto automatisch resizen gebruikt. U upload dan waarschijnlijk een foto in portrait en de resizer maakt er dan een landscape foto van (of andersom).
Fout pagina's
Mocht er een fout optreden in het navigeren op de webshop dan geeft het systeem een foutmelding. Meestal is dit een HTTP fout code. Dit is niet erg vriendelijk naar uw klanten toe. Het kan dus zijn dat u de fout melding wilt aanpassen. Dit is mogelijk door een cms pagina aan te maken met als id error_http_XXX waarbij XXX de foutcode is. Daarnaast is er ook nog een "achtervang" cms pagina mogelijk. Deze wordt gebruikt bij het optreden van iedere fout waarvoor geen cms pagina is. Deze pagina geeft u het ID error_http_all
U hoeft de pagina's niet op publiceren te zetten en ook geen URL te geven.
De paginas die u dus kunt aanmaken zijn:
error_http_xxx
error_http_all
Waarbij xxx de httpd fout code is. De meest voorkomende fout code is 404, pagina niet gevonden. Wij raden aan op zijn minst deze in te stellen.
Het is niet mogelijk een HTTP 500 (serverfout) af te vangen met een CMS pagina, deze wordt altijd door SW-Retail afgevangen.
Voorwaarden webshop
Webshop thema
Voor het gebruik van de webshopuitbreiding stelt SW-Retail een aantal templates beschikbaar die vrij zijn van rechten en naar eigen inzicht kunnen worden aangepast.
De klant dient zelf zorg te dragen voor het maken van een back-up voordat er een aanpassing wordt gedaan. Het aanpassen van een template en de complicaties die hier mogelijk door ontstaan zijn de verantwoordelijkheid van de klant.
Op de door SW-Retail geleverde templates zit een updategarantie. Dit houdt in dat een template blijft werken na een update. Dit kan niet worden gegarandeerd voor eigengemaakte en aangepaste templates.
Opslag en gebruik
Voor het webshopsysteem is standaard een opslagcapaciteit gereserveerd van 500MB voor het opslaan van afbeeldingen en bestanden. Indien deze capaciteit wordt overschreden, dan zullen er extra kosten in rekening worden gebracht. Het uploaden van video's is niet toegestaan.
Inhoud
De klant is zelf verantwoordelijk voor alle inhoud van de op de website geplaatste informatie in zowel tekst als beeld en vrijwaart de leverancier van eventuele aanspraken van derden die hieruit voortvloeien. Zie hiervoor ook artikel 57 in de Algemene Voorwaarden.
Dataverkeer
Het dataverkeer per website is standaard vastgesteld op 100GB per maand. Indien dit wordt overschreden, zullen er extra kosten in rekening worden gebracht.
Het dataverkeer gebruik is op basis van een fair use policy. Dit houdt in dat wij kosten in rekening zullen brengen mocht het dataverkeer in verhouding te hoog zijn.
Belasting van de server
Ook de serverbelasting wordt geleverd op basis van een fair use policy. Indien er structureel meer capaciteit wordt gevraagd, zullen er extra kosten in rekening worden gebracht. De klant is zelf verantwoordelijk voor het hebben van een privacybeleid en andere wettelijke verplichtingen.
Omgang met DDOS en andere aanvallen
Op het moment dat uw site aangevallen houden wij het recht voor uw site offline te zetten zolang de aanval duurt. Er is vaak weinig te doen tegen aanvallen van buitenaf, anders dan deze uitzitten en een scrubber / cloudflare filter in te stellen. Kosten voor internet verkeer scrubbers e.d. worden doorberekend aan u.
Live zetten
Wanneer u tevreden bent met uw webshop en deze klaar is om live te zetten dan moet u de volgende stappen uitvoeren:
Zorg dat u Pay.nl gekoppeld heeft voor het kunnen afhandelen van betalingen (zoals iDEAL). Instructies vindt u hier.
Stuur ons de gehele domeinnaam van uw webshop en spreek met ons het tijdstip af wanneer u de DNS wijziging gaat uitvoeren
De DNS verwijzing van uw website moet aangepast worden naar het ip adres van onze webshop server. 89.149.192.82. Hoe u dit moet doen kunt u bij uw DNS leverancier navragen
LET OP: u moet ook het www.(domeinnaam) op de DNS configureren naar het juiste ip adres. U mag ook een wildcard gebruiken, dus *.(domeinnaam))
Na de aanpassing van de verwijzing duurt het even voordat e.e.a. overgezet is. Dit is hoe het internet werkt, en is afhankelijk van de instellingen van uw DNS provider (de zogeheten TTL voor de DNS cache) Pas na het verlopen van deze time to live van de DNS cache (vaak 24 uur) wordt er verwezen naar onze server.
Pas nadat de verwijzing naar onze server op het internet bekend is kunnen we de site live zetten en een SSL certificaat voor u aanvragen. Dit kan niet van te voren(!) dus enige tijd zal uw site niet goed bereikbaar zijn. Met een goede planning blijft deze tijd beperkt tot een minimum.
Uw shop kan ook op een subdomein draaien.
Order afhandeling bij uitzonderlijke situaties
Zodra iemand een order afrond komt deze in uw orderbeheer. Echter kan het zo zijn dat iemand de betaling niet afrond of iets anders wat buiten het standaard proces valt. Hieronder staat per situatie beschreven hoe dit zal worden afgehandeld door het systeem.
Klant klikt op afrekenen om de betaling uit te voeren maar doet dit uiteindelijk niet. Er zal nu een order aangemaakt worden die nog niet zichtbaar is orderbeheer. Zodra wij van de betaalprovider een timeout bericht krijgen zal deze order worden geannulleerd. Totdat de order geannulleerd is zal de voorraad verlaagd zijn.
Klant klikt op afrekenen, betaald niet en gaat terug naar de webshop. In deze situatie zal er een kopie van de eerste order worden aangemaakt (omdat het onduidelijk is voor het systeem wat de status van de originele order is). De klant kan in de webshop verder gaan met de kopie order en de originele order zal op niet voorraadhoudend worden gezet (totdat deze eventueel toch nog word betaald.)
Orders die zijn blijven hangen (dit gaat om niet afgeronde orders) zullen naar verloop van tijd automatisch worden verwijderd. Elke nacht worden orders ouder dan 24 uur en minder oud dan 96 uur verwijderd indien ze niet afgehandeld zijn.
Voorraad indicatie en levertijden
U kunt weergeven op de webshop wat de voorraad van een artikel is en wat de levertijd van een artikel is.
Om levertijden aan te geven moet u deze toevoegen aan de stamgegevens en vervolgens toekennen aan het artikel.
U kunt vervolgens bij het webshop uiterlijk aangeven of u wilt dat het aantal op voorraad wordt weergegeven en / of de levertijd wordt weergegeven. onder Artikel informatie.
Meerkeuze artikel (dubbele selector)
Op de webshop is het mogelijk een meerkeuze artikel aan te maken. B.v. u verkoopt hetzelfde artikel in meerder kleuren, in verschillende maten. U kunt dan de producten met maten aanmaken zoals gebruikelijk, en deze producten onder een meerkeuze artikel zetten. Een meerkeuze artikel heet een virtueel artikel in SW-Retail.
Om een meerkeuze artikel te maken volgt u de volgende stappen:
Maak de verschillende artikelen met (of zonder) maatbalk aan in het systeem.
Deze artikelen hoeven niet op "in webshop" te staan, maar het mag wel. Beide (het meerkeuze en het onderliggende artikel) zullen dan de op webshop zichtbaar zijn.
Maak een nieuw artikel aan, zonder voorraadbeheer. De informatie van dit artikel wordt weergegeven en gebruikt op de webshop.
Bij het nieuwe artikel, in het blok "Virtueel" voegt u de onderliggende artikelen toe. De tekst die in de kolom selectiewaarde wordt gebruikt is de tekst die in de selectie op de webshop verschijnt.
De prijsweergave wordt aangepast op de werkelijke prijs van het onderliggende artikel. In de checkout verschijnt de foto en product omschrijving van het bovenliggende artikel, echter de maat en prijs is van het onderliggende artikel. Ook zie je in de checkout de gekozen 1e selectie waarde.
Ondersteunde betaalmethoden
Het webshopsysteem ondersteund de volgende betaalmethoden:
Betalen met alle webshop-betaalmethoden van uw paymentprovider die in uw contract met de paymentprovider beschikbaar zijn
Inleveren van SW-Retail cadeaukaarten
Inleveren van SW-Retail spaarpunten
Inleveren van SW-Retail kortingscodess
Webshop systeem URL's
Er zijn verschillende standaard systeem URL's beschikbaar in de webshop. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de outlet pagina of de pagina met nieuwe artikelen.
Indien gewenst kunt u een CMS pagina selecteren om weer te geven bij het openen van de pagina en of u de pagina weer wilt kunnen geven in het menu. (Standaard staat dit aan)
Multistore view
U kunt meerdere storeviews met aparte URL's aanmaken binnen SW-Retail met daarbij per webshop
een van elkaar verschillend ontwerp / cms pagina's etc.. etc..
een aparte domeinnaam met SSL certificaat
per artikel aangeven in welke shop deze verkocht moet worden
Om gebruik te maken van deze functie kunt u via de helpdesk een extra store-view aan laten maken. U zult zien dat u bij de artikelen dan een 2e vinkje krijgt om aan te geven in welke webshop het artikel moet verschijnen. Voor het overige blijft alles hetzelfde werken, u moet alleen bij de instellingen kiezen in welke shop u wilt werken. (rechtsboven in zit de selector)
U kunt ook per storeview een andere template kiezen en deze selecteren en andere plugins kiezen.
Klantenkaarten
webshop klantenkaart als gast
Het klantenkaarten systeem van de webshop is automatisch gekoppeld aan dat van de kassa. Als een klant afrekent als gast wordt er een klantenkaart gemaakt die begint met een I. U kunt een wachtwoord resetten van een klantenkaart in de relatiebeheer module met de knop "Reset wachtwoord".
Notificatie op voorraad
De webshop bied de mogelijkheid een notificatie te sturen naar een klant, op het moment dat een product weer op voorraad komt. De klant kan dit zelf aanvragen. Hiervoor moet u voor het betreffende product, onder webshop velden, het veld "Backorders" zetten op de waarde "Alleen zichtbaar en notificatie". Op dat moment zal, een product dat niet op voorraad is, zichtbaar blijven op de webshop, en er zal een knop verschijnen "Geef me een seintje". Als de klant hierop drukt kan deze zijn email adres achterlaten. Komt het product weer op voorraad, dan krijgt de klant een email.
Het systeem volgt de volgende regels:
De e-mail die verstuurd wordt stelt u in onder Instellingen - Webshop - E-mails - Op voorraad notificatie e-mail. Hier kiest u een CMS pagina. Standaard is er een CMS pagina aangemaakt.
U kunt de tekst van de email wijzigen onder Instellingen - Webshop - CMS en daar de pagina zoeken.
Een keer per dag, om 11:00 uur 's ochtends , loopt het systeem de lijst met aanvragen na, en kijkt of er producten weer op voorraad zijn. Zo ja, dan verstuurd het de e-mail.
Het mailtje wordt slechts een keer verstuurd.
Komt een klant op de product pagina, en is het product toch al weer verkocht, dan kan hij/zij zich opnieuw aanmelden.
Komt een artikel niet op voorraad binnen 180 dagen dan worden de aanmeldingen automatisch verwijderd.